d^Arius "Adolf II" Nowak de Piaskowski (nspap) wrote,
d^Arius "Adolf II" Nowak de Piaskowski
nspap

Linia WKD a S-bahn w Berlinie. Porównanie historyczne.

WKD.jpg
Powstanie w 1927 roku linii WKD (wówczas: EKD) było dużą duma dla II Rzeczypospolitej gdyż nawet w Berlinie elektryczna
S-Bahn zaczęła się naprawdę organizować na szerszą skalę dopiero w 1924 roku:
https://stadtschnellbahn-berlin.de/geschichte/fakten/strom.php

Istniała co prawda już tam od 01.12.1901 roku pierwsza podobna podmiejska linia (Berlin wtedy jeszcze nie był obecnym "Dużym Berlinem" https://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte_der_Berliner_S-Bahn#/media/Datei:Berliner_Ringbahn1885.jpg ) najpierw parowa, również w której jak i pózniej zastosowano III szynę elektryczną zamiast trakcji wiszącej od 8 lipca 1903 roku, ale był to krótki odcinek doświadczalny o długości tylko 9 km od dworca Poczdamskiego podmiejskiego (Potsdamer Ring-/Vorortbahnhof) do Lichterfelde-Ost.
Była to linia tzw. "Anhalter Bahn", która prowadziła wzdłuż linii głównej Berlin–Halle od dworca Berlin Anhalt.
Tak wyglądały jej pociągi - jeszcze w stylu pruskim (Epoka I):
https://de.wikipedia.org/wiki/Anhalter_Vorortbahn#/media/Datei:Triebzug_2983+2032+2984_1904.jpg
Niewiele różniły się od tradycyjnych wagonów podmiejskich trakcji parowych z XIX wieku.
Szerszy opis taboru używanego na tej linii (po niemiecku): https://de.wikipedia.org/wiki/Preußische_Triebwagen_Nr._2031–2036,_2981–2998
 Linia została zelektryfikowana przez firmę UEG (bardziej znaną jako AEG od 1904 roku), konkurencję Siemensa.
Przeciętny czas przejazdu tego odcinka po elektryfikacji skrócił się o 3 minuty w stosunku do "pary".
Dopiero w 1929 roku ta linia została włączona w system berlińskiej S-Bahn, wiązało się to ze zmianą napięcia z 550 do 800 V, nowym taborem i wymianą urządzeń elektrycznych liniowych.
Więcej na temat eksploatacji tej linii, po niemiecku: https://de.wikipedia.org/wiki/Anhalter_Vorortbahn

Pierwsze kursy techniczne jednak w Berlinie kolei elektrycznych zaczęły się jednak w 18 kwietnia 1900 roku na tzw. Wanseebahn czyli linii do Magdeburga przez Poczdam, na odcinku do Zehlendorf gdyż tutaj osobne tory podmiejskie ("parowe") uruchomione zostały wzdłuż magistrali głównej już 01.10.1891 roku. https://de.wikipedia.org/wiki/Wannseebahn
Regularny ruch elektryczny pasażerski uruchomiono tu 01.08.1900 roku do 01.07.1902 roku na odcinku 12 km takim oto taborem:
https://de.wikipedia.org/wiki/Preußischer_2481_und_2482
Był to w praktyce 1 pociąg złożony z 2  wagonów motorowych oraz 8 doczepnych na 750V który kursował w rozkładzie pociągów parowych.
Ruch elektryczny był tu tak krótki ze względu na liczne problemy techniczne.
Linia ta ponownie, już na stałe, w ramach projektu S-bahn, została zelektryfikowana dopiero 15 maja 1933 roku ale już do stacji Wansee czyli 18,6 km.
III testowa linia o napięciu 6kV/25Hz, sieć górna, istniała w latach 1903-1904 na peryferiach Berlina:
https://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte_der_Berliner_S-Bahn#/media/Datei:UEG-Versuchszug_Spindlersfeld.jpg
Mimo że rozważano w Berlinie przed I Wojną uruchomienie sieci S-bahn na takich właśnie parametrach napięciowych to doświadczenia z tej linii wykorzystano w S-bahn w Hamburgu gdzie regularny ruch "elektryczny", jednak mieszany z tradycyjnym, parowym, zaczął się 29.01.1908 roku na linii Altona - Hamburg o długości 17,5 km: https://de.wikipedia.org/wiki/Hamburg-Altonaer_Stadt-_und_Vorortbahn
Obecnie, od 1940 roku jest tu jednak napięcie 1.200 V i III szyna jak w Berlinie.

Jak więc widać nie mamy się czego wstydzić gdyż Niemcy pruskie przed I Wojną były II potęgą gospodarczą Świata po USA
a mimo to było ich stać tylko na 2 krótkie odcinki linii elektrycznych w sumie krótsze niż nasza EKD.
My taki poziom rozwoju gospodarczego osiągnęliśmy dopiero pod koniec l. 70 - tych XX wieku czyli praktycznie 100 lat pózniej a mimo to rozwój sieci kolei elektrycznych postępował równolegle z tym co i na zachodzie Europy.
A osobny temat to przeciez też rozległa sieć kolei podmiejskiej elektrycznej we Warszawie która powstała w drugiej połowie lat 30-tych o długości 107 kilometrów. https://stacjamuzeum.pl/pl.82_rocznica_elektryfikacji_warszawskiego_wezla_kolejowego.html
Dla porównania, Hamburg dopiero przed I Wojną przekroczył 1 milion mieszkańców, Warszawa ok. 1924 roku, Berlin 2 miliony
(a Wroclaw (Breslau) ok. 450.000 w tym czasie.

Więcej informacji o linii nr 47 (WKD): Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki EKD (47)
Tags: berlin, ekd, komunikacja, s-bahn, warszawa, wkd
Subscribe

Posts from This Journal “komunikacja” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

  • 0 comments